تغییرات تغذیه ای و حفاظت از سلولهای بتا

دیابت نوع 1 دفعتاً ایجاد نمی شود، دانشمندان نشان دادند که ابتلا به این بیماری یک فرآیند تدریجی است که در آن تعداد سلولهای تولید کننده ی انسولین بتدریج کاهش یافته ونهایتاً  تمام آنها ازبین می روند. بنابراین اگر بطریقی عملکرد سلولهای بتای باقیمانده حفظ شود، به بدن افراد بیمار این  امکان داده می شود که بخشی از نیاز خود به انسولین را برای مدت طولانی تری تأمین کنند.

این امکان با تغییر ساده در رژیم غذایی امکان پذیر است.

دانشمندان در تحقیقی که در مجله ی Diabetes Careمنتشر کرده اند، اطلاعات بیش از 1300 فرد جوان را بررسی نمودند. آنها دریافتند درافرادی که رژیم غذایی آنها مملو از اسیدهای  آمینه ی شاخه دار و اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره ی طویل است عملکرد سلولهای بتا به مدت  طولانی تری حفظ می شود.

دراین تحقیق شرکت کنندگان برای رسیدن به این اثرات از قرص های جاودیی استفاده نکردند بلکه آنها از غذاهایی که حاوی چنین نوترنیت هایی هستند نظیر  جوانه ی گندم  (غنی از اسیدهای آمینه ی شاخه دار) و ماهی های چرب و گردو (غنی از اسیدهای چرب امگا 3 ) استفاده کردند.

مدیر این تحقیق دردانشگاه کارولینای شمالی می گوید: این خبر بسیار مهم است نه تنها  به علت محافظت از سلولهای بتا بلکه به دلیل کاهش خطرات ابتلا به عوارض دیابت دربیماران ، همچنین نتایج این تحقیق راه جدیدی برای کمک به زندگی این کودکان را گشوده است. دراین تحقیق تمامی موارد مبتلا به دیابت نوع 1 به تازگی تا حدود 2 سال به دیابت مبتلا  شده بودند واین افراد همگی دریک تحقیق بزرگتر بنام" دیابت در جوانان"  که توسط چندین موسسه در چندین مرکز درحال انجام است شرکت دارند.

محافظت از سلولهای بتا در کسانیکه  از غذاهای غنی از اسیدهای آمینه ی شاخه دار واسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره ی طولانی استفاده می کردند کاملاً واضح بود. سلولهای بتا به مدت طولانی تر و بهتر به فعالیت خود ادامه  می دهند . برخی از شرکت کنندگان تا پایان این تحقیق همچنان متکی بر انسولینی بودند که بدن آنها تولید می کرد.

در دیابت نوع 1 معمولاً بر تکنولوژی و استفاده از آن در درمان تمرکز می شود و بسیاری از پیشرفت ها در زندگی این افراد درطی چند دهه ی گذشته مدیون همین تکنولوژی است که از جمله می توان به  استفاده از  پمپ انسولین و آزمایش سریع  قندخون اشاره کرد اما در این تحقیق دانشمندان نشان دادند که توجه به فاکتورهای بسیار ساده یعنی آنچه می خوریم می تواند فواید واقعی زیادی را برای این بیماران به ارمغان آورد و این درسی است که همه ما باید آنرا بیاموزیم.

منبع: diabeteshealth.com